søndag 28. november 2010

Tid for hjerter

Førjulstida er en tid for hjerter, er det ikke?


Josefine's Black Magic votter


I dag morges fikk jeg endelig gjort ferdig de tova vottene til Josefine. Har brodert på hjerter i samme effekt-garn som på kanten. Det var noe skikkelig herk og tok lang tid. Problemet var jo at det var utrolig vanskelig å se hvor jeg skulle sy og hvor jeg hadde sydd pga at votten var svart og det pjuskete garnet gjorde det enda vanskeligere å se. Jeg fikk imidlertid god tid til å tenke på hjerter. Og da særlig på det faktum at hjerter som ikke er helt symmetrisk riktige og ikke like brede som lange - ikke perfekte med andre ord - det er jo de hjertene som er de fineste. Og sånn synes jeg det ofte er - det som ikke er helt perfekt er gjerne det vakreste. Noen som er enige med meg?


Vottene før toving


Vottene etter toving

Vet ikke om disse hjertene ble så innmari fine da men, tror nok man ser det er hjerter i alle fall.. Og da vottene ble tova, ble selvfølgelig hjertene kortere og breiere.. Skulle gjerne hatt de litt lengre liksom..

Ei som lager de fineste hjertene derimot er Kim Bjørvig i KimmelinesSmykker. Hun sager ut hjerter i sølv og dekorerer de på ulike vis, ofte med pregede motiv på. Hun er også en tusenkunstner med fimo-leire. Armbåndet under er laget av fimo leire og er kjempetøft. Som dere ser er jeg den lykkelige eier av en del KimmelinesSmykker-produkter :-)


Stolt eier av Kimmeline smykker

I serien "Gitte viser frem produkter andre har laget og som jeg digger" viser jeg frem noen av Kimmelines sølvsmykker. Det i midten med de hvite ferskvannsperlene er altså mitt. Alle disse er fra solgte-produkter-siden i nettbutikken hennes på Epla.
Ser ut til å ha blitt ganske så populære disse smykkene nå.. Og det fortjener Kim virkelig!




Tenkte jeg skulle dele oppskriften min på tova votter hvis det er noen der ute som skulle være interessert.


OPPSKRIFT PÅ TOVA VOTTER
Legg opp 34 masker på 4 pinner (8 masker på to pinner og 9 på de to andre)
Strikk 1 omgang vrang.
15 omganger rett.
Vrang arbeidet og strikk 20 omganger rett.
På 1. pinne strikk 3 masker rett, øk en maske, 2 rett, øk en maske til.
Strikk 4 omganger rett.
Sett 8 masker på en tråd, lag 8 nye fiktive masker og strikk videre 25 omganger.
Fell 1 maske på hver pinne, til det er bare en maske igjen på hver pinne.
Dra en tråd gjennom og stram.
Plukk opp tommelmaskene 16 masker, og strikk 15 omganger.
Fell av 1 maske på hver pinne.
Sy inn tråder og vask på 40 grader i maskinen. Bruk f.eks milo.
Strekk til passe størrelse og tørk.

For votter til barn et det lurt å ta litt færre masker og noen færre omganger. For votter til menn kan det være lurt å ta noen flere masker og flere omganger. Blir de for store kan de toves en gang til. Blir de litt små, så strekk i vei men s de er våte..
Jeg har brukt pinne nr 7. Ulike garntyper i 100 % ull (ikke superwash) kan brukes. Jeg har brukt fritidsgarn, og det kan anbefales. 
Dekoreres etter hjertens lyst.
Dette er votter med en kant som kan brettes ned hvis man ønsker.
Denne oppskriften har jeg funnet hos Bertas blogg. Her kan du også se mange fine forslag til dekor.

Morsomt hvis noen tar utfordringen min fra dette innlegget og lager noen votter som er like knasj'e (eller mer?) enn mine.. Lurer på hva slags dekor jeg skal ha på mine gnist'rende votter forresten??

2 kommentarer:

  1. Synes hjertene dine ble flotte jeg :-)
    Og smykkehjerte var nydelig :-)

    SvarSlett
  2. Hvorfor MÅ de være lik? ;) Det synes ikke jeg,bare sjarm at de er litt forskjellige...men jeg er nok slik selv når jeg lager ting som det skal være 2 av,prøver så godt jeg kan å lage dem like,skal slutte med det..

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...