lørdag 6. november 2010

Nikkeltesting

Det er i dag strenge regler for nikkelinnhold i smykker og i materialer til smykkelaging.
Og det er kjempebra! Jeg har selv nikkelallergi og det er fryktelig vondt. Hvis du først har fått nikkelallergi,  skal det veldig lite kontakt med nikkel til, for å få utslett. Og det både svir og klør skikkelig.
Det verste jeg har opplevd av utslett, var da jeg tok haste-keisersnitt da sønnen min ble født. Da ble jeg stiftet igjen med stifter istedet for sydd med sting. Og stiftene var i alle fall ikke nikkelfrie - au, au, au!!! Og ikke kunne de byttes ut før såret var grodd.

I årevis har jeg bare brukt smykker i gull og hvitt gull - ganske kjedelig..
Da jeg begynte å lage smykker, begynte jeg først å lage armbånd og smykker i makrame. Det tok lang tid før jeg turte å bruke metall-perler og enda lengre tid før jeg prøvde med metall kjede.
Merkelig nok har jeg aldri opplevd å få nikkelallergi av noen av smykkene jeg selv har lagd, men merker at jeg fremdeles ofte velger løsninger som innebærer minst mulig kontakt med metall mot den sensitive huden rundt halsen. På smykker bruker jeg ofte skinnsnor eller små perler rundt halsen og metall-kjede lengre nede slik at metallet bare kommer i kontakt med klærne.
Bruker det nye "Love is in the Air" smykket som eksempel:


Purple Delight - Love is in the Air


Jeg tar selv nikkeltest av metall-deler jeg bruker. Her finner du beskrivelse av hvordan nikkeltest kan tas:
http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/nikkel_cobolt_allergi

I dag har jeg tatt nikkeltest av noen smykkedeler. Jeg var veldig skeptisk til en toggle lås, og testet den før bruk. Testen viste at låsen inneholdt nikkel (rosa bommullsdott = nikkel = kast i søpla). Men det er faktisk en av de få nikkelfunnene jeg har fått. Stort sett er det meste av materialene jeg har kjøpt nikkelfrie - heldigvis! Bare et par ganger tidligere har jeg fått rosa bomullsdott og har måttet kaste materialene.





Men det viser jo at det ikke er bortkastet å foreta nikkeltest. 

1 kommentar:

  1. Så bra du tester. Tok nettopp et rush i dag - dessverre er det mye tøys der ute enda.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...