søndag 9. januar 2011

Gitte tester ut hekling av border

Blonde, kant, bord, volang.. Kjært barn har mange navn..


Med skikkelig mye inspirasjon fra diverse heklebøker (se forrige innlegg og innlegget her) og oppskriftsbøker, har jeg nå heklet en del border. 




1. Kronebord fra Tine Solheims bok Maskeball
2. Muslingbord fra Tine Solheims bok Maskeball
3. Barokkbord fra Tine Solheims bok Maskeball
4. Volang fra omslagsgenser i boken Feminin Strikk av Lene Holme Samsøe


Nå kan jeg jo ikke garantere at jeg har heklet disse bordene 100% riktig, så opplys meg gjerne om det..


Målet er å hekle en bord til det nye skjørtet mitt. Og jeg har ikke lyst til å ha en veldig bred bord. Derfor fant jeg raskt ut at en del av de jeg hadde heklet, var for brede. Jeg kunne ha heklet noen av de i en smalere variant, det gjelder i alle fall barokkborden som jeg kunne ha avsluttet etter fire omganger. Denne borden kan også hekles bredere ved at man gjentar noen av omgangene to eller flere ganger. Kjempefint som avslutning på ermer, pulsvanter eller bukser/tigths.


Bord nr 4 er også helt nydelig! Kommer garantert til å bruke den ved en anledning. Men til dette skjørtet kommer jeg nok til å gå for en egen variant.
Jeg endte opp med å kombinere diverse border/kanter til min egen versjon.




Bildet over er en prøvelapp.
På den siste omgangen har jeg testet ut konsekvensen av å endre bitte litt på borden. Hvis jeg tar to luftmasker i luftmaske-buen istedenfor en, blir borden mer spiss (de 4 første helt til høyre og den siste til venstre i bildet over). Det tror jeg blir fint til de spisse kronbladene på blomstene. Med en luftmaske i luftmaske-buen blir borden mer avrundet (rapportene i midten). Jeg fant også ut at med akkurat dette garnet som jeg brukte i den lille testen min, ble de første rapportene av borden rett og slett for vid. Jeg tok bort noen unødvendige luftmasker fra mønsteret og da ble det mer riktig i forhold til de tidligere omgangene (rapportene fra midten og helt til venstre). Men det er ikke dette garnet jeg kommer til å bruke på skjørtet, så håper teorien min stemmer der også.. Det gjenstår å se..


Gitte's heklebord:
1. rad: fm
2. rad: 2 lm, * hopp over 1 fm, 1 st, 1 lm *
3. rad: *1 km i første lm-bue, (2 st, 2 lm, 2st) i neste lm-bue* 
Hvis du/jeg ønsker borden mere buet hekle da siste raden slik:
3. rad: *1 km i første lm-bue, (2 st, 1 lm, 2st) i neste lm-bue* 


Spennende dette..  ;-)

1 kommentar:

  1. Koselige border:) Får lyst til å hekle border igjen jeg også. Før (20 år siden) hadde jeg border på hyller o.l. Kanskje tiden er kommet for å ha det igjen:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...