mandag 12. mars 2012

Jippi! Ny bukse...

var det jeg tenkte da jeg åpnet treningsbagen etter treninga i formiddag og tok ut denne myke, luftige, natur-fargede buksa.




Jeg har sydd en ny bukse som passer supert til strikkejakka. Og endelig en helt enkel uten noen spesielle detaljer. Som kjent er jo det enkle ofte det beste, men jeg har rett og slett problemer med å lage noe som er helt, helt enkelt. Det dukker alltid opp noen ideer om detaljer som kunne vært fint... Det hadde jeg forsåvidt på denne buksa også, men denne gangen klarte jeg å lage den så enkel som det går an. 

Dolly er ikke så veldig glad i bukser hun...
Og her har hun blitt hevet opp for å vise frem buksa.
Jakka går egentlig nesten ned til knærne.
Og ja, en slik bukse er omtrent det enkleste man kan sy. Finn et helt enkelt mønster uten for mange detaljer og kutt ut alle unødvendige detaljer som f.eks lommeposer. Noe som for meg er en uting på bukser til voksne damer. Det er ingenting som gjør en bukse styggere enn klumpete, sjaskete lommeposer. Og skulle du finne på å putte noe i lommene, ser i alle fall buksa stygg ut...


Strikk i beina eller helt vid???
Det eneste jeg har av detaljer på denne buksa er en stikning ved sidesømmen. Og så har jeg laget sømmen nede som en løpegang slik at jeg enkelt kan sette i strikk nede hvis jeg skulle ønske det. Planen var nemlig å ha et bredt felt med smock/strikk nede på buksa, men da jeg så hvor stilig den ble når den var vid, så måtte jeg bare prøve å ha den slik. Etter mønsteret skal buksa ha folder nede ved beina. Kanskje jeg prøver det på en senere modell. For jeg kommer garantert til å bruke dette mønsteret igjen. Det jeg likte aller best, er at det ikke er noe unødvendig vidde i livet. Buksa sitter fint uten noe klumpete stoff selv om det er løpegang med to strikker i livet. Og har man først funnet et mønster man liker i livet, er det jo superenkelt å variere vidden i beina og lage ulike bukse-modeller. Nå må jeg jo legge til at er jeg alltid har noe over buksa slik at linningen ikke vises.




Mønster: Helt enkel og litt vid bukse fra ett eller annet Burda-blad eller annet sy-blad.
Stoff: Lys brun/naturfarget dobbel vevet bommull fra Stoff og Stil, deilig stoff som blir fin struktur på når den er vasket, men som kan strykes hvis man vil ha stoffet glatt. 


Passe tykt stoff til små-kjølige vårdager, men forhåpentlig også sval på sommerkvelder.


spring pants



I've made some easy, wide pants in an lovely double cotton fabric.

7 kommentarer:

  1. Heia Gitte.
    Disse buksene så bare deilige ut!
    Enkle og lettmatchende:)
    Beate

    SvarSlett
  2. Åååå.... Den buksa så utrolig deilig ut.
    Passet kjempefint til strikkejakka, og sikkert til det meste annet:)
    Fine bilder under her.
    Fantastisk at våren er her allerede:)
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  3. Likte den! Utrolig stilig effekt stoffet fikk etter vask. Fikk lyst til å prøve det stoffet. Kjøpt på nettbutikken, eller?
    Klem Ellen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har kjøpt stoffet i Stoff og Stil-butikken i Sørlandsparken, men de selger det i nettbutikken. Jeg la ved link i innlegget til stoffet som du sikkert så :)

      Slett
  4. Kjempe fin bukse og jakken er jo bare super fin. Ha en fin uke:-)

    SvarSlett
  5. At det enkle ofte er det beste skal ikke undervurderes. Har selv en hang for de rette linjene, og synes ofte at detaljene ofte med fordel kan ligge i snittet.

    Nydelig antrekk du har sydd/ strikket. Lyst og lekkert nå utover våren, og med skjørtet du sydde nylig har du et komplett sett. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...