tirsdag 16. oktober 2012

Tunisisk hekling på pinnene

Jeg har meldt meg på kurs i Tunisisk hekling!
Her er ett av prosjektene jeg holder på med.




Dette er et online kurs på Craftsy.com med instruktør Jennifer Hansen. 



I kurset skal vi lage vaskekluter og et plagg som kan brukes på mange måter (multi-garment). Jeg gjør som vanlig slik jeg selv vil, og lager en hals. Det vil si: Jeg håper det blir en hals en dag, for det tar litt tid... 

Vi lærer ulike masker og maskekombinasjoner, men hekler i dette kurset bare frem og tilbake. Det er også mulig å hekle rundt, og det må og skal prøves etterhvert.


Grunnmaskene er enkle, men de litt mer avanserte maskene og mønstringene kan være litt knotete å få til. Noen ganger er det skikkelig vanskelig å se hvor man skal stikke kroken. Heldigvis er det veldig grundig forklart på kurset og man kan tydelig se hvordan instruktøren gjør det.


Jeg lager halsen på tvers og tanken er da å hekle til det er ca 140 cm langt og sy/maske/hekle det sammen. Det skal da kunne brukes dobbelt. På halsen tester jeg ut de ulike masketypene og mønstringene og øver på de i et tilfeldig mønster.

Jeg bruker Silja garn fra Sparkjøp og Knitpro hakkekrok som kan brukes alene eller kobles til vaier. 

Tunisisk hekling gir mersmak og er ganske vanedannende :)
Ønsker alle en herlig fredag og tusen tusen takk for alle hyggelige kommentarer i forrige innlegg om strikkekjolen! 

4 kommentarer:

  1. Nydelige teknikker. Jeg gikk inn på craftsy for å kikke litt og der ble jeg en stund gitt. Fant mange fine heklemønster. Mye inspirasjon.
    Ellen :)

    SvarSlett
  2. Så fine maskekombinasjoner. Nå hadde du også valgt nydelige harmonerende farger i arbeidet ditt også. Her ser jeg for meg at det fort kan bli både topper og kanter på kjoler som et resultat av de nye teknikkene dine.

    SvarSlett
  3. Dette såg ut som eit tolmodigheitsarbeid. Men sikkjert kjekt mår ein kjem inn i det. Blir ein flott hals dette, og i ein herleg farge.

    SvarSlett
  4. Takk for i kveld og takk for titten. Flott heklet.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...