lørdag 23. juni 2012

Tada... ferdig!!!

Forrige helg tenkte jeg at det var lenge til denne jakka kom til å bli ferdig, men jammen meg har den ikke plutselig blitt ferdig gitt!




Denne ulljakka er et sommerplagg etter norske forhold. Den er tynn og lett, men gir akkurat nok varme på kalde dager og kjølige kvelder. Og den er liten og lett - perfekt til å ha med i veska.



3/4 lange ermer med litt ballongeffekt
Jakka er strikket av lys aqua-farget Spinni kjøpt på garnraid i Århus i påska. Og jammen er jeg glad for at jeg valgte å begynne på denne jakka, jeg er bare så superførnøyd! Jeg var lenge redd for at den kom til å bli litt for trang, men den ble akkurat passe stor. Jeg ser at kommentaren fra Vibeke stemmer, jeg kunne godt tatt forstykke og bakstykke sammen tidligere og heller lagt opp noen masker under ermet (for å få vide ermer). Det hadde gitt enda finere fasong, for når ermehullet er vidt, blir det liksom litt for mye stoff ved armhulen som i noen tilfeller lager en liten fold.




Knappestolpe i rillestrikk og forkortede rekker
Garn: Spinni Tweed fra Isager - 100% naturull fra mørke og hvite får :)
Mønster: Top-down etter eget design med lace mønstringer (øverst: eget/kurs, midten: fra kurs, nederst: feather and fan)
Pinner: 4 (+4,5 og 5 på feather and fan mønsteret for å få jakken videre over baken)
Knappestolpe strikket i riller og med forkortede rekker slik at den er bredest foran ved knappene. Knappestolpen er felt av med en heklet pikot kant.
Vekt: 150 gram med knapper





Selv om garnet er entrådsgarn og veldig tynt, synes jeg ikke det har tatt lang tid å strikke denne jakka. Det er pga to andre strikke-prosjekter som jeg har hatt parallelt med denne jakka, at det har tatt sin tid å bli ferdig med den.


Siden garnet er melert (laget av ull fra både hvite og svarte sauer) er det litt grått/svart i fargen og den passer derfor veldig bra til både grått og svart. Jeg ser for meg mange bruksmuligheter for den herlige nye jakka mi :)




Litt rart å tenke på at for bare et halvt år siden hadde jeg nesten ikke strikket noen jakker (bare gensere) fordi jeg synes jeg strikker for ujevnt når jeg strikker frem og tilbake - og nå har jeg jo fått helt dilla på å strikke disse top-down jakkene i ulike varianter :-)


Ha en fortsatt fin helg!!!

6 kommentarer:

  1. Denne har du all grunn til å være fornøydd med, ja!! Lekker og lett sommerjakke, som kan brukes til det meste;) Ønsker deg en kjempefin kveld!

    SvarSlett
  2. Synes du har all grunn til å være fornøyd med resultatet. Har ikke så mye erfaring i å strikke med tynt garn på litt tykkere pinner, men forsøker meg nok utover sommeren etter å ha gått til innkjøp av Kid silk Haze fra Rowan. Synes du får dette veldig fint til med både tynt garn og mønster. Blir nok godt brukt i våre sommerkvelder.

    Hm Isage, godt tips. skal til Danmark i sommerferien.

    SvarSlett
  3. Den ble altså så fin! Flotte detaljer med forskjellig lace-mønster og fint med litt puff i ermene og videre nederst. Superlekker rett og slett! Må nok prøve å få kjøpt litt Spinni-garn når vi drar til Danmark i sommer. Prisen hadde gått opp på jakkekurset da jeg skulle melde meg på, så da droppet jeg det. Må kanskje tenke på nytt når jeg ser så fin din ble. :)

    SvarSlett
  4. Hvor er den flot. Lækkert med de forskellige mønstre og de lodrette linjer. Fint i tyndt garn. En rigtig sommer aften trøje. Imponerende at du selv har designet. Godt gået!!

    SvarSlett
  5. Den så helt nydelig ut.
    Deilig med en sånn lett strikkejakke til kjølige kvelder (og dager, som det er her for tiden...)
    Du har jo blitt en jakke-ekspert:)

    SvarSlett
  6. Den var skikkelig delikat, nydelig jakke!
    PS: Du hadde rett om Betty-genseren jeg stikker. Fikk et annet inntrykk når jeg kom over på glattstrikk. Synes det er spennende med spill i garnet når det er to farger. Bilder kommer :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...