lørdag 2. juni 2012

Oppsummering vår-prosjekter

Etter å ha strikket vårjakka mi, hadde jeg lyst til å lage noe som passet til den. En kikk i stofflageret resulterte til mange tanker og ideer om mulige prosjekter. For å holde litt styr på tankene lagde jeg et regneark hvor jeg grupperte prosjektene etter fargetemaer. Og nye ideer kom til etterhvert...


I alt 45 ideer til prosjekter står det på vår-lista mi nå. 17 er påbegynt og 13 er ferdige. Hele 9 av disse påbegynte prosjektene er strikke- eller hekle-plagg, og da er ikke den muldvarp-brune strikkejakka en av de.





Regnearket er et hjelpemiddel for å få ideene ned på papir (det er ganske slitsomt å ha de i hodet) og for å kunne gruppere og sortere de. Det inneholder detaljer om prosjektet, mønster, materialer, hva jeg mangler av materialer osv. Det er selvsagt helt urealistisk at alle ideene blir realisert og det er heller ikke målet.


Nå har jeg startet en sommerliste som (heldigvis) er ganske tom foreløbig. I bunnen av sommerlista ligger vår-lista og noen av ideene fra den vil nok bli videreført i sommer og forhåpentligvis se dagens lys en gang.


Hvordan holder du styr på alle ideene dine?
Før hadde jeg en tykk bok hvor jeg prøvde å skrive ideene ned i, den hadde jeg med meg hele tiden, også på jobb.

6 kommentarer:

  1. Du er så kreativ, herlig!

    SvarSlett
  2. Hei, må bare bøye mæ i støvet i beundring. Du e så flink. Klem

    SvarSlett
  3. Så mye lekkert du lager, da! Sukk, ble helt matt her jeg sitter, jeg altså!
    Den beige boleroen var noe jeg hadde likt å gå med. Har du laget oppskriften til den selv?
    Jeg har en bok med Marimekko-cover der jeg skrev ned ideer ol. Jeg kan ikke finne den nå, for den er et eller annet sted i flyttelasset på loftet. Vi flyttet for 1.5 år siden, og jeg har enda ikke......uff.
    Ellers lagres det mye oppi hodet mitt.
    Lekker ring du har kjøpt deg, med ørepynt til på kjøpet. Jammen er du heldig!!!
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Sylvia :-)
      Den beige boleroen er begynner-prosjektet i nettkurset jeg har fortalt om. Der får vi oppskrift og forklaring på hvordan vi beregner maskeantall til cardigan/bolero med raglan felling ut fra strikkeprøve og hvilken fasong man ønsker. Men det er så vidt jeg vet Barbara G. Walkers metode for top-down strikking som brukes i kurset. I den metoden går man ut fra ønsket mål over nakken og beregner ant masker på ermene og forstykket ut fra det, etter en formel. Egentlig veldig enkelt. Antall masker på ermene skal være 1/3 av maskene i nakken/bakstykket.

      Slett
    2. Hei igjen, og takk for svar.
      Jeg har en grunnoppskrift (Svensk) med regnemåte på en genser/jakke, og det minner om måten du beskriver det på.
      Så artig med nettkurs, da.Morro å lære noe nytt. Jeg skal strikke kant på jakka mi etter en metode jeg lærte av Vivian Høxbro da jeg var på kurs hos henne. Om etpar uker skal jeg til DK igjen på enda en strikkefestival.....det skal jeg fortelle om siden ;)
      Ang. heklekant før man klipper opp til jakke, har jeg aldri hørt om før, men takk for tipset. Egentlig synes jeg det ikke er skummelt i det hele tatt, å klippe i strikk, så for meg er det ganske "piece of cake", og ikkeno skummelt i det hele tatt.
      Må du ha en deilig lørdag videre.(en kreativ en)

      Slett
  4. Du verden så mye fint og variert du har produsert! Jeg liker dine kreativiteter;) Ønsker deg ei fin helg;)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...