tirsdag 26. juni 2012

Mønstertilpassning

Den blomstrete kjolen var jeg godt fornøyd med. Likevel bare måtte jeg prøve å lage mønsteret enda mer tilpasset meg.


Jeg pleier å bruke en større størrelse på nederdelen enn overdelen. Det hadde jeg fikset i mønsteret jeg brukte på den blomstrete kjolen. I tillegg ville jeg nå prøve å lage overdelen litt lengre for bedre å passe meg i det jeg er såkalt "big busted". Jeg la også til enda mer vidde i skjørtet.

My green dress
My green dress by gittebettina featuring wedge shoes

Denne kjolen (eller deler av den rettere sagt) har jeg faktisk sydd to ganger. Da jeg prøvde den passet den rett og slett ikke, og jeg oppdaget kjapt at jeg hadde gjort feil da jeg skulle forlenge forstykket slik at overdelen ble smalere enn opprinnelig.

Ermene er vide, men litt rynket sammen av overlock-sømmen.
Siden jeg hadde rikelig med stoff, begynte jeg rett og slett på nytt. Nå ble kjolen passe. Veldig passe. Kanskje litt for passe. Men nå klarer jeg i alle fall å få den på. 
Overdelen er nå perfekt lang, men det ble noe kluss med vidden.
Jeg har heldigvis sydd i skjult glidelås i siden på kjolen. Det hjelper jo litt. Tror jeg rett og slett må sy enda et eksemplar for å finne det optimale mønstertilpasningen :-)


Kjolen er dus grønn med brune detaljer. Det grønne stoffet er veldig grovt vevet med en fin blank overflate (lin og viskose). Jeg elsker stoffet, men det var slett ikke lett å sy i. Ermene er av chiffon fra Stoff og Stil.


Og her hos Willy's syrom finner du en superfin forklaring på hvordan du kan sy skjult glidelås og faktisk lykkes :-)

3 kommentarer:

  1. Så nydelig og for et arbeid det er å sy en kjole. Du er utrolig flink!!!

    SvarSlett
  2. Den ble kjempefin!!
    Flink er du :)

    god sommer!
    Klem Hilde Iren

    SvarSlett
  3. Fy søren så flink du er til å sy kjoler! Jeg har hatt lyst så lenge til å sy til meg selv, men har ikke tatt steget enda. Har tenkt meg til Stoff og Stil i helgen, og håper jeg tør kjøpe meg mønster og stoff. Keep up the good work! Ha en fin helg :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...