fredag 4. mai 2012

What's next?

Mens jeg strikker videre på jakka til Josefine (fra forrige innlegg), har jeg begynt å gruble på neste prosjekt. Det gjelder jo å velge sine prosjekter med omhu siden strikke-ting tar tid, laang tid...

Prøvelapper med huskelapp for pinnestørrelse.
På de lange prøvelappene er det testet ut to ulike tykkelser på pinnene.
Jeg har derfor strikket en del prøvelapper av garn jeg har kjøpt i det siste.
Her er det dus grønn-melert Spinni Tweed fra Isager, garnet Cotton Andorra Color fra Regia i duse blågrønn/blågrå/offwhite/brune nyanser og litt mer eksklusiv og fargerik Noro Silk Garden.




Spinni-garnet fra Isager kjøpte jeg da vi var i Århus hos Charlotte Tøndering (Tøndering strik), og har hele tiden vært planlagt å bruke til en tynn jakke i lace-strikk. Og etter nøye overveiing er det dette prosjektet jeg kommer til å begynne på nå. Eller rettere sagt - har begynt på.  Den viktigste beregningen og laging av grunnoppskrift er gjort og jeg har lagt opp masker og så vidt begynt på lace-mønsteret.
Framgangsmåten til å lage mønster - både til selve oppskriften og lace-mønster er fra kurset "The Perfect Fit Seamless Crazy Lace Cardigan" med Myra Wood.



Uttagninger til erme og hull-mønster på ryggen.
Litt forstørret bilde - maskemarkørene er bare 5-6 mm.

Som dere ser blir det en luftig og lett strikkejakke dette - like fin til sommer som til vinter.
Siden det er top-down konstruksjon har man ikke så mange masker til rådighet i begynnelsen. Man legger f.eks bare opp 2 masker til forstykket, så i starten her bruker jeg et mønster som går over 5 masker, og da bare på ermene og ryggen. Mønster på forstykket kommer etterhvert.


For meg er dette et spennende prosjekt. Veldig spennende å se om resultatet blir slik jeg har tenkt meg :)
Og ikke alle detaljer er planlagt, så mye blir til underveis...


Strikke-iveren er fremdeles på topp, og det er så mange prosjekter jeg har lyst til å begynne på. Sy-lysten derimot  ligger og ulmer, håper den snart blusser ordentlig opp igjen.
Ønsker alle en super fredagskveld!!!


A new project has just started, a knitted lace cardigan in thin wool (Spinni Tweed from Isager). Inspiration and general instructions from the course "The Perfect Fit Seamless Crazy Lace Cardigan" with Myra Wood. This is so much fun!!!

3 kommentarer:

  1. Det blir helt sikkert en nydelig jakke.
    Ser lett og god ut:)
    Tar ikke lang tid når det er du som strikker.
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  2. Mange fine prøver . Spennende. Crazy lace strikking er flott. Ha en god lørdag

    SvarSlett
  3. Så spennende prosjekt du har på pinnene. Synes det kan være vanskelig med de prosjektene som blir til underveis, fordi man ikke alltid ser om man er på "ville veier". Må si at du ser ut til å ha det helt under kontroll.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...