tirsdag 17. januar 2012

Strikkejakke inspirasjon

Jeg har planer om å strikke en jakke til våren. 
Garnet er allerede kjøpt inn - mullvarpfarget (brun-grå) alpakka og ull.
Her er noen oppskrifter som inspirerer meg.


Røff men feminin:

http://www.marks-kattens.se/stickat/monster/kappa-med-fransar
http://www.ravelry.com/patterns/library/23204n
Begge jakkene over er designet av Sidsel J. Høivik. Jeg liker godt at midjen er markert, det gir en mer feminin fasong.


Store krager:

http://www.yarn.com/webs-books-patterns-kits-knitting-patterns-new-knitting-patterns/tahki-anise-shawl-collar-coat-pdf-pattern/
Fra høstutgaven av magasinet "Made by Me"

Fra høstutgaven av strikkemagasinet "Stricktrends"

Fra høstutgaven av magasinet "Made by Me"
Fra høstutgaven av strikkemagasinet "Stricktrends"

Fra Tine Solheim's bok "Retromasker"
Detaljer på rygg og krave:

http://berroco.com/exclusives/aidez/aidez.html
Fra Du store Alpakka's oppskrifthefte "Maskerader nr 19"
Nå vet jeg hvilken jeg fasong jeg vil ha (ala bilde 1), har laget prøvelapp og sjekket strikkefasthet. Har funnet en oppskrift jeg kan bruke som basis (bilde 2). Må bare endre maskeantall og endrer litt på fremgangsmåten. Har bestemt hvilke detaljer jeg vil ha på ryggstykket og hvilken mønsterstrikk jeg vil ha på forstykket. Ermene har jeg også sett for meg. Men "skjørtet" er jeg usikker på og har flere ideer. Det er det jeg skal strikke sist, så det vil jeg gruble videre på.
Har ingen planer om å bli ferdig kjapt med denne jakka, det er sikkert. Her skal det strikkes prøvelapper med ulike mønsterstrikk og brukes god tid!!




I plan to knit a long jacket, and this is some of my sources for inspiration. I hope you like some of them too.

6 kommentarer:

  1. Mye lekkert som inspirerer ja ;) Jeg falt for den første.

    Klem til reserstrikkera :)

    SvarSlett
  2. Spennende prosjekt! Så flink du er til å kreere selv i strikk, det gjør jeg heller i søm. Jeg drømmer om en "vårkåpe", har sett på Fionas Frakke i helt lys farge (mønster gratis her; http://www.femina.dk/Strik-selv/Mode/2011/03/1113-strik-frakke.aspx)

    SvarSlett
  3. Salut,
    très jolis modèles, je pense que le plus dur sera de choisir,
    moi je garde le premier modèle pour le col j'adore......
    Amitiés.Celeste

    SvarSlett
  4. Det er liksom aldri noen småprosjekter du setter i gang med heller da! Dette blir helt sikkert rålekkert:)

    SvarSlett
  5. Så mange fine jakker.
    Bilde nr. 1 og 2 var de jeg likte best, så er sikker på at jakka blir helt nydelig:)

    SvarSlett
  6. Her manglet det ikke på inspirasjon. Har hørt så vidt om Sidsel og designen hennes. Ser at det er en design jeg også kommer til å stifte nærmere bekjentskap med. Spent å se hva som kommer ut av all inspirasjonen din. :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...