lørdag 18. desember 2010

Huldre(jule)kjole

Endelig!!! 


Denne kjolen har vært i tankene mine ganske så lenge nå. Endelig har den blitt til :-)






Jeg kjøpte skjørtet på UFF gjenbruk i Oslo tidligere i høst.






Det er et langt rutete ullskjørt av dansk merke "Hejko of Denmark", stoffet er i ett helt stykke og litt plissert. Fargene er fin mørk rød, grått og sort. Det var glidelås og linning på skjørtet, og det var foret. 
Jeg tok ut glidelåsen og klipte vekk det øverste av skjørtet slik at vidden i midjen ble passe til meg. Jeg beholdt foret. Jeg beholdt resten av lengden på skjørtet for å beholde litt av det opprinnelige preget på skjørtet.






Overdelen er sydd av ull-boucle med bittelitt stretch i stoffet, midjestykke i kraftig ullstoff og ermer i crinklet bomull. Det siste stoffet har jeg forresten kjøpt i en stoffbutikk som heter Otto Sørensen i den lille byen Rønde i Danmark. Fantastisk utvalg med billig stoff der, så gleder meg til neste gang vi skal tilbake dit!






På kjolen har jeg brukt detaljer som vattert bånd med hjerter til å knyte på ryggen(hentet ideen til hjerte-borden fra Merete), påsydd jukse-pels på ermene, liten hjerteapplikasjon på midjestykket med opphevd effekt, stor hjerte tattovering (applikasjon) på ryggen men pil igjennom hjertet og bloddråper.. og tungesting rundt halskanten brodert for hånd med grått ullgarn.







Huldra har fått julekjolen sin, så nå kan jula bare komme!!







Godord i mine ører nå er snart juleferie, sying, strikking, hekling.
God natt :-)

7 kommentarer:

  1. Så lekker kjole, - nå kan jula bare komme, ja! Godordene hørtes deilige ut.
    Jeg lurte litt på hva du hadde tenkt for de fine skjørtene du tok med hjem fra uff-besøket ditt nå sist. (tror ikke jeg kommenterte at jeg likte utvalget mtp mønster og farger?)
    Nå ser jeg det, - en veldig fin idee, og du er dyktig på omsøm + sette sammen kreative ideer. Og julesmykket passet ypperlig!

    SvarSlett
  2. Så flink du er! Heldig er du som kan ta på en så fin kjole!

    SvarSlett
  3. Veldig kreativt og dyktig gjort!

    SvarSlett
  4. Skikkelig kreativt og masse flotte detaljer på kjolen. Artig at du tar bilder underveis så vi får følge prosessen :-)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for hyggelig kommentar i min blogg :0) Så masse fint det var her og du verden så kreativ du er , herlig. Tess er en butikk hvor de selger verktøy og arbeidsutstyr i Horten.Innpå gamle "verven" der heter det HIP nå. Tror ikke de er på nett men tror nok de har butikker i andre byer også. Søk litt på nettet så kanskje du finner det. Det var ikke bare flanell men alt er brukandes til et slikt teppe. Har nok til masse tepper til :0)

    SvarSlett
  6. Så utrolig fin den var. Den er jo til å bli glad av:)

    SvarSlett
  7. Ååååå - kjempetøff kjole !!!
    den var kjempestilig !!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...