fredag 28. desember 2012

XO Strikkelykke

Åååå jeg er så lykkelig i dag! Min første herre genser ever er ferdig og i ferd med å bli testet ut. 
Bare litt vanskelig å få tatt bilder...


høy linselus-faktor


Hva er vel bedre enn å tå bilder når genseren er i bruk? Her er mottakeren i ferd med å lage seg en kopp kaffe.




Genseren er strikket i italiensk tweed fra Garnudsalg, og genseren har jeg designet selv ut fra den fantastiske boken "The knitters handy book of Top-Down Sweaters" av Ann Budd.

Genseren har "saddle shoulders" med XO fletter som starter i halskanten og går nedover skulderen og armene. Den samme flette-rapporten gjentas midt foran på genseren, og halsen er en blanding av sjalkrave og v-hals. Genseren er strikket slik at bare sluttkanten på ribb'en i halsen skal sys fast - ellers ingen montering. Armene er strikket rett på genseren etter at bolen er ferdig.

Genseren er strikket i herrestørrelse (46), men er like fin til damer synes jeg.


"Saddle shoulders" strikkes først. Deretter begynner man på ryggen som strikkes med forkortede rader.
Midt foran, før halskanten strikkes på.
Midt foran, overgang fra XO flette til vrangbord.

Garn: Italiensk tweed fra Garnudsalg. Min strikkefasthet i bunn-mønsteret var 17m.
Mønster: Eget. Top-down genser med "saddle shoulders". XO fletter og ribbe-strikket v-hals.

Pinner: 4 og 4,5

XO flette på arm

Dette har vært et utrolig morsomt prosjekt fra begynnelse til slutt! Jeg har veldig lyst til å strikke en jenteutgave av denne genseren til meg selv, dvs en litt lengre utgave som er mer som en tunika eller genserkjole. Men jeg har jo andre planer også, så vi får se :)

4 kommentarer:

  1. Skikkelig fin genser!! Du bør publisere ditt design - denne genseren er en av de finseste herregenserne jeg har sett!!!!

    SvarSlett
  2. Kjempe fin herregenser. Gøy at du har laget en litt annerledes hals, likte den skikkelig godt.

    Jeg stiller meg i kø for å kjøpe mønster på denne:-)

    SvarSlett
  3. Det var et imponerende prosjekt! Kjempeflott!

    SvarSlett
  4. For en nydelig garn du hadde valgt til denne modellen. Det høres ut som et både spennende og morsomt prosjekt, og når den tas i bruk med en gang, da kan man jo ikke klage. ( eller når mottakeren ser så fornøyd ut).

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...