onsdag 20. juli 2011

Den lille forskjellen

På ferieturen vår til Danmark hadde vi god tid til å ta mange bilder og å teste ut ulike innstillinger på kameraet. 


Jeg har fått mange kommentarer om at jeg tar bra bilder, og takk skal dere ha for det, men egentlig kan jeg ingenting om fotografering! Men i løpet av ferien har vi prøvd å ta bilder med ulik dybdeskarphet.


Kort fortalt:
Stor dybdeskarphet = mest mulig av bildeflaten er skarp (f.eks landskap)
Liten dybdeskarphet = lite foran og bak fokuspunktet som er skarpt, blurry bakgrunn (f.eks portrett)


Noen ganger ønsker man stor dybdeskarphet, andre ganger liten dybdeskarphet alt etter hva man ønsker å formidle.


Eksempel 1:
Foran nabohuset sto noen prestekrager som jeg ønsket å ta bilde av mot veggen på huset som var veldig shabby chick..


Liten dybdeskarphet (blenderåpning f/4)
Her fikk jeg ikke fram veggen til naboen slik jeg ønsket.


Stor dybdeskarphet (f/32)
Middels dybdeskarphet (f/9)
Ved å stille på dybdeskarpheten, fikk jeg tilslutt bakgrunnen slik jeg ville ha den, ikke helt skarp, men slik at man kan se mursteinene og den flassende murpussen.


Eksempel 2:
Kjæresten har tatt disse bildene av vannpumpa:


Stor dybdeskarphet (f/14)
Her får man med for mye informasjon om trærne bak, til å se detaljene på pumpa. Se hvor utrolig mye mer detaljer (f.eks spindelvevene) som kommer frem når det er stilt inn på liten dybdeskarphet:


Liten dybdeskarphet (f/2.8)


Eksempel 3:
Stokkroser


Stor dybdeskarphet (f/25)

Liten dybdeskarphet (f/4.5)
Begge bildene er jo flotte, men legg merke til hvor mye mer dybde man får i bildet med liten dybdeskarphet. Du kan tydelig se at den ene "stokken" med blomster står foran den andre. Det kommer ikke så tydelig frem på bildet med stor dybdeskarphet.


Ser du den lille forskjellen?


Hvis du har lyst til å teste ut dette selv:
Still kameraet på halvautomatisk, program Av.
Still inn blenderåpningen manuelt (typisk et hjul som endrer verdien på f-nr fra f.eks 4.5 - 25, der f = 4.5 gir liten dybdeskarphet).
Ta flere bilder av samme motiv med ulik blenderåpning og sammenlign.
(Du vil snart merke at lukkerhastigheten blir høyere ved høyt f-nr. Det er fordi det slippes inn mindre lys - det er liten blenderåpning.)


Hvis du er som meg, så sier dette deg ikke så mye. Du må rett og slett prøve selv ;-) 

5 kommentarer:

  1. Takk for gode tips ,det er vel en grunn til at fotografering er et yrke,,det er ikke lett,,
    Jeg skal prøve meg frem med det du beskrev det gjør jo så stor forskjell.
    Fine bilder og det kommer vel flere snart tenker jeg ,Marit.

    SvarSlett
  2. Så søtt av deg å vise og forklare. Jeg leser gjerne gjennom flere ganger - er ikke så stiv på det, men vi har diskutert dybdeskarphet flere ganger med Fotokarusellen. Flott innlegg!

    SvarSlett
  3. Jeg har heller ikke orket å satt meg inn i alle funksjoner på kameraet. Men man kan ta mye bedre bilder om man gidder å gjøre det.

    SvarSlett
  4. Utrolig vakre bilder nok en gang! Om du ikke kan noe om fotografering, så har du hvertfall øye for blinkskudd. Du er superduperflink! Nydelig!

    SvarSlett
  5. Ja, dette er artig å leike seg med. Det er ikke så lenge siden jeg lærte med det selv.
    Håper du koser deg i ferien.
    Klem Ellen :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...