lørdag 30. juli 2016

Går tregt med syinga

Jeg har lenge hatt veldig lyst til å sy sommertopper og kjoler. Og jeg begynte på en kjole, tror det var i begynnelsen av juni. Men jeg har ikke helt kommet i sy-modus og fått roen til å prioritere sying. Derfor har kjolen ikke blitt ferdig. Nå, helt på tampen av ferien, har jeg endelig fått tatt opp tråden og begynt å sy på sommerkjolen 2016 :)

Understitching brukt for å fin halskant
Det er en 50-talls kjole (selvfølgelig) av et skjønt blomstrete stoff som jeg kjøpte for noen år siden. Jeg skal sy en annen overdel på kjolen denne gang (basic bodice) og forhåpentligvis få den til å passe til kjoledelen jeg alltid bruker. Men denne gangen skal jeg prøve å ha kortere nederdel enn jeg pleier. Det er litt spennende hvordan resultatet blir :)

Jeg bruker mønster fra boken "Sew many dresses, sew little time" for første gang. Boken er en håndbok i kjolesying og veldig motiverende. Prinsippet i boken passer meg utmerket og er noe jeg har gjort lenge i grunn. Kombinere ulike overdeler med ulike kjoledeler. 


Kjolen skal fores, men ha skråbåndskanter på ermehullene, derfor kan jeg ikke følge boka helt, og må som vanlig finne ut selv hvordan det er best å gjøre ting.
Nå er "the basic bodice ferdig, etter litt endring på mønsteret og et ekstra innsnitt. Nå mangler kjoledelen, skjult glidelås og kanter og detaljer på kjoledelen. 
Det blir, det blir...


1 kommentar:

  1. Denne sommeren har heller ikke for meg vært den store tiden for å sy egne ting. Når jeg har sydd har det vært jobb, noe som er hyggelig, men det gikk opp for meg her hvor lenge siden det var siden jeg hadde sydd noe til meg selv. Nesten litt trist..

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...