onsdag 24. desember 2014

Rød kofte fra Hamar

Ønsker alle God jul i min nye kofte :)



Kofta har jeg kjøpt brukt på Uff Underground i Oslo. Den er veldig gammel og jeg følte meg veldig heldig da jeg fant den. Jeg hadde tidligere på dagen kikket på garn i akkurat den rød-orange fargen, men hadde bestemt meg for å vente litt.

Det er merkelapp i kofta, på den står det Handmade in Norway, Husfliden Hamar.


I bladet Illustrert nr 3 1959 er det mønster på en kofte som ligner veldig, men noen av bordene er litt annerledes, og jeg har også sett bilder av to andre kofter som nesten er lik, men alle har små ulikheter på noen av bordene.


Jeg strikker denne kofta nå i brun bunnfarge, bordene er de samme men fasongen litt annerledes. Jeg strikker den med vanlig rundt bærestykke mens på den gamle kofta var det en blanding av rundfelling og raglan. Den var også økt i sida ut fra midja og opp til brystet, slik at den er veldig smal i midja.


Det blir nok strikket mye på denne i romjula :)




8 kommentarer:

  1. Dette er ei veldig fin kofte :-) Jeg lurer på om du starter å strikke oppe på halsen? Det har jeg ikke sett før.
    Med de beste ønsker for julen!
    Mvh Grethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg pleier å begynne oppe, da er det så lett å prøve på underveis og lett å gjøre endringer på fasongen :-)

      Slett
  2. Uff burde starte nettbutikk. Urettferdig at vi andre ikke kommer bort i alt det vakre som finnest der.😁😀
    Det er en ting å falle for mønsteret på kofte, men jeg faller som regel for fargene du velger. Som den Sylviakoften du har på et bilde. Så herlige farger!!
    Ha en rolig og fin jul. Strikkedagene står i kø, fantastisk. 😊

    SvarSlett
  3. Jeg har oldemora som Google konto. Høres anonymt ut hehe.
    Hilsen Liv Vangsnes.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe... det hadde jeg aldri gjettet :-) Takk for koselig kommentar :-)

      Slett
  4. Heisann
    Det var en nydelig kofte du har funnet. Elsker jo fargene på den, jeg da. Og så satt den så fint på deg, synes jeg, enda den ikke ble strikket til deg.
    Og du er igang med en ny!!! Ja her går det unna....... Blir flott den også.
    Her strikkes det på småting i romjulen, siden det skal strikkes to gensere etter nyttår, som var julegaver. ( jeg laget jo gavekort, smart ikke sant?)
    Jeg avsluttet et par votter i kveld, og startet på et skal, som skal være en gave i januar.
    Arbeidsledig jeg?? Aldri!
    Ha en fortsatt fin romjul, Gitte.

    SvarSlett
  5. Skal.........det skal være SJAL!!!

    SvarSlett
  6. Så flott kofte! Det er gøy når man kommer over slike kupp!
    Og kofta du strikker på blir også flott :) Her strikkes det lang jakke til minstemann, garn til votter ligger klart ;) Fin romjul til deg :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...