søndag 8. juli 2018

Sommerprosjekter

Jeg har en del prosjekter på gang på strikkefronten i sommer.
To av de er til familiemedlemmer som ønsker seg Blomsterbragd og Minibragd.




Denne gangen strikker jeg de i Coast fra Holstgarn. Et veldig tynt og drøyt garn i blanding av bomull og ull. Barnejakka i str 4 år veier bare 100 gram.
Garnet er godt å strikke av, men det er litt uvant å strikke med så tynt garn ved mønsterstrikk med flere farger. 

 

Strikkefastheten i dette garnet er litt tynnere enn i mønsteret (jeg får sf 30 med ensfarget garn på pinne 3), så jeg strikker en størrelse større på vidda. Jakka i voksen-størrelsen er strikket i største overvidde i mønsteret Blomsterbragd, så her er det 560 masker på det meste. Ingen tvil om at det tar sin tid å strikke jakke med så tynt garn i så stor størrelse. Så jeg håper inderlig at resultatet blir bra. Dessverre har jeg ingen mulighet til å prøve på mottakeren underveis.


Før vask. 

Etter vask. Garnet har foldet seg ut ved vask og resultatet er mindre glisent.


Barnejakka er er strikket etter mønsteret Minibragd og er strikket i str 4 år (brukt masketallet for 6 år, lengda for 4 år). Den strikkes nedefra og opp. Det skal være en bursdagspreseng til en gutt som fyller 3 år denne uka.

Jeg har vasket jakka før sying og oppklipping, for garnet folder seg ut ved vask og da blir det litt mer å sy i. Jeg brukte i tillegg vliselin (tear easy) da jeg sydde med symaskin.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...