fredag 22. juli 2016

Gromjakka 1

Jeg holder på å ferdigstille et mønster på en barnejakke som jeg har jobbet med en stund. Jeg har kalt den Gromjakka og vi har nå hatt en veldig vellykket teststrikke-periode. 
Dette er den første Gromjakka jeg strikket, og må anses som en prototype siden fasongen ble litt lang og smal. 




Det er første gang jeg har hatt så bra utbytte av teststrikking. Det har vært mange bra tilbakemeldinger og veldig morsomt å se hvilke garn, farger og hvilke alternativer de har valgt å bruke. Dette er nemlig et mønster der strikkeren har mange alternativer, både når det gjelder antall farger, ulike mønsteralternativer og valget mellom strukturmønster og glattstrikk på de ulike plagg-delene.

Jakka er i raglan fasong, med forkortede rader på halskanten (valgfritt). Det strikkes et vevstrikk-mønster (slip-stich pattern) på hele eller deler av jakka slik at man bare strikker med en farge om gangen, selv om man velger et mønsteralternativ med flere farger. Mønsteret oppnås ved at man ikke strikker alle maskene på noen av omgangene, men løfter noen av maskene av. Da får man lange masker med forrige farge i den fargestipen man strikker på.



Mønsteralternativ 2 i ulike farger. 3 farger, Drops Cotton Merino

Mønster: Gromjakka. Str 1,5 år
Garn: Drops Cotton Merino
Pinner: 4 og 3,5
Info/detaljer: Her har jeg brukt mønsteralternativ 2 på bærestykket og ensfarget strukturmønster på resten av jakka. Det er 3 farger og det byttes farge for hver pinne. Jakka strikkes ovenfra og ned og frem og tilbake (hvis man ønsker, kan man strikke rundt med klippemasker).



Drops Cotton Merino fungerer veldig bra i dette strukturmønsteret synes jeg - "stoffet" ble lett, tynt og mykt og en fin sommervariant av jakka.

På ferie i Danmark.
Her strikkes det på et nytt Grom-plagg med samme strukturmønster.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...