lørdag 4. juli 2015

En sommerdag ved Sjølingstad Uldvarefabrik


Jeg og Tone Loeng, kofte-venn og "kollega" i Koftegruppa, var på "studietur" til Sjølingstad Uldvarefabrik. Der ble vi behandlet som VIP-kunder og fikk egen omvisning :)




Elsker denne fargen og jeg sørget for å skaffe meg nok til bunnfarge
Sjølingstad Uldvarefabrik startet sin virksomhet i 1894 og framstilte garn og vevde produkter fram til 1984. I dag er det museumsfabrikk der og det produseres daglig tepper, garn og stoffer som vadmel, men i liten skala selvfølgelig.
Kardemaskin

Spinnemaskin
Vev

Jeg er veldig fasinert av denne gamle veven som er en av de første datamaskinene som kom til landet. Det er en hullkort-maskin som er i daglig bruk og vever de fineste tepper. 1500 hullkort for å lage en rapport av mønsteret. Jeg må ha et slikt teppe en gang :)

Under ser dere maskinen der de lager nye hullkort. Dagen før vi var der hadde de hatt intervju for å ansette en ny person for å lage hullkort, kul programmeringsjobb ;) Kanskje det hadde vært noe for meg :)


Det var fint vær denne dagen, sommeren er her endelig. Måtte til og med "kaste kofta" :)


Og det ble jo noen nøster med hjem selvsagt. På det øverste bildet er 2-tråds ullgarn, laget på Sjølingstad. På det nederste bildet er mohair-garn som dessverre bare er parti-vare. Men det er jo så nydelige farger og så glansfult garn. Gleder meg til å prøve det :-)




1 kommentar:

  1. Heisann
    Dette innlegget var nesten en reprise på mitt innlegg for en mnd siden. Bare at da var været helt motsatt, og jeg var sauset med forkjølelse og syk.
    Det var virkelig gøy å få omvisning og introduksjon på de forskjellige maskinene. Det mønstrete teppet med fugler på, var virkelig flott, og alle som var med, ønsket seg det :)
    Jammen kjøte du ikke samme garn som jeg også valgte meg.
    Fritidsgarnet har jeg strikket Ankelsokker av, og det rødorange to-trådersgarnet jeg kjøpte, ligger å venter på å bli til noe fint.
    Men akurat nå har jeg tatt en liten strikkeferie, så det får vente til det kribler i fingrene igjen til høsten, regner jeg med.....
    Ha en riktig fin sommer.
    Klem

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...