torsdag 31. juli 2014

Line topp

I fjord hadde jeg helt dilla på å strikke sommertopper. Lysten har vært der i sommer også, men jeg har liksom ikke kommet i gang, har rett og slett vært for opptatt med kofte-strikking. Men da vi skulle på ferie til Kreta måtte jeg jo ha egnet strikketøy med. 



Det ble til at jeg blant annet begynte på denne toppen strikket i slipstitch mønster (dvs masker som slippes ned). Inspirasjon fra Sandnes heftet 1405 Line - Sommer Under Maskene, men siden jeg ikke hadde mønsteret og brukte garn jeg hadde kjøpt i fjord, så strikket jeg den etter eget hode og mål. Den er strikket fra halsen og ned, beregnet omkrets 130 cm slik at den har riktig vidde over skuldrene og er passe vid over baken, og med vrangbord nede. Ikke noe form for kant i halsen og langs erme-kanten. Ermekanten ble veldig fin uten noen form for kant eller heklemasker, siden den ruller seg ørlite slik at rettmaskene vises på forsiden.

Mønster: Eget, inspirert av en sommertopp fra Sandnes heftet 1405 Line - Sommer Under Maskene. Strikket fra toppen og ned med vrangbord nede.
Garn: Line fra Sandnesgarn
Pinner: 4 og 4,5



Jeg ble veldig fornøyd med toppen, men litt kjedelig å strikke i grått nå på sommeren. Jeg hadde egentlig lyst på denne toppen i hvitt, og har begynt å strikke den i hvitt også siden jeg ble så fornøyd med fasongen :)

4 kommentarer:

  1. Superfin topp du har strikket i sommer, da. Og fin er den også i grått. Jeg har jo den fargen på kalenderen i år, vet du ;)
    Slike topper er så fine på, men jeg må runde foran, siden jeg har så stor byste, ellers blir jeg enda større.
    Og du er altså igang med enda en topp...i hvit. Supert.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Beautiful, do you have the pattern to share with?

    SvarSlett
    Svar
    1. I'm sorry. I don't have a pattern, I made it after a pickture.

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...