søndag 5. desember 2010

Korny Kongle-søndag

I dag har det i grunn vært bakedag her i Heiaveien - selv om været tilsier akedag..




Men først måtte vi ha en skikkelig advent-frokost, siden kids'a var hos meg denne helga.
Som så ofte, ble det veldig mye fjas ved frokosten i dag. Synging av tullesanger,  (det var vel mest Trubaduren vår som stod for det) og Josefine som iherdig prøver å lære oss andre finske gloser fra nesquick boksen (mest for at vi skal glemme å mase om at hun skal spise sikkert..) Selv var jeg veldig opptatt av å forevige dette herlige måltidet med kameraet. Skjønner ikke hvorfor jeg får slike kommentarer som "Ååå, nå er ho i gang igjen.." bare fordi jeg tar bilde av den fine kaviaren på brødskiva mi..




Men det var først og fremst konglene som fikk oppmerksomhet i dag. Noe så vakkert og helnorsk som kongler, skal men lete lenge etter!










I år har en av aktivitetene sammen med ungene vært å lage opptennings-kongler.
I sommer fant jeg noen store og fine kongler som jeg bare måtte få med meg hjem. I tillegg har vi brukt adventslys fra tidligere år, som vi har smeltet. Vi fant ut at en fint kan bruke kaffe kopper i papp som form (siden vi ikke hadde fått samlet yoghurt-beger e.l. på forhånd). Men best er det å bruke en type som er skikkelig glanset inni, ellers kan stearinen sitte bitte litt fast i koppen.














Pynt laget av kongler og stearin

Når sant skal sies, så er nok ikke dette den typen kongler som brenner aller best. Men fine er de, og lenge brenner de når de først tar fyr (testet av husets test-manager og fyrbøter).
Og her har hele familien vært involvert og alle kan sette navnet sitt på pakkene :-)

3 kommentarer:

  1. Hei:) Så mange fine konglebilder, og så lur idé! Kjekt å ha når det er vanskelig å få fyr.

    SvarSlett
  2. Kjempefin ide. Dette vil nok ungene like. Artig at du var innom meg og liker det jeg lager.
    Ha en finog kreativ dag
    Hei hopp
    Randi

    SvarSlett
  3. Hei. Takk for koselig kommentar i bloggen min. Godt å høre at formgummi funker under tøflene:-)

    Du bor i Arendal ser jeg. Der har jeg bodd i 4 år også. Flytta derfra for 5 år siden. Arendal er en veldig trivelig by.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...